NEK-, SCHOUDER- EN RUGKLACHTEN


Nek-, schouder- en rugklachten

De manier van zwemmen die je leert bij Swim in Balance is specifiek gunstig voor mensen met nek-, schouder- en rugklachten. Dit komt omdat alle vier de zwemslagen zijn herontworpen vanuit de Alexander Techniek, waarbij alle bewegingen op een logische manier aansluiten bij de structuur van je skelet en de werking van je spieren. We doen niets dat tegen de opbouw en natuurlijke beweging van je lichaam in gaat. Er is veel aandacht voor de uitlijning van je lichaam tijdens het zwemmen en we benadrukken de momenten waarop je kunt ontspannen. Dit zorgt ervoor dat je zwemslag efficiënt wordt zonder veel inspanning te kosten.

Artsen adviseren vaak om te gaan zwemmen omdat dit ‘gezond’ zou zijn, maar wij zijn het maar gedeeltelijk hiermee eens. Als je zwemt met je hoofd boven water bijvoorbeeld, dan zorgt dit voor constante spanning in je nek en dit vinden wij uitermate ongezond. Of het gezond is of niet hangt er dus echt van af hóe je zwemt.

Als je wilt werken aan een mooie uitlijning van je lichaam, ook bijvoorbeeld bij het staan en lopen, en meer souplesse in de schouders, dan raden we de crawl aan. Als je wilt werken aan meer mobiliteit van de wervelkolom (stijve onderrug) dan raden we de schoolslag of vlinderslag aan. De vlinderslag is ook ideaal voor mensen die veel achter een computer werken, om de borst meer te openen en een kromme bovenrug te voorkomen.


Als je recent een hernia hebt gehad dan kun je het beste de crawl kiezen, omdat de wervelkolom in die slag niet verandert en rustig om zijn as draait. Als de hernia een tijd geleden is en je wilt minder stijf in je rug worden da zijn juist de school- of vlinderslag aan te raden. Bij serieuze nekklachten is ook de crawl aan te raden, omdat je bij ons je nek nauwelijks draait om te ademen (slechts 10 graden) en je hoofd rustig drijft op het water gedurende de hele slag.

Als je specifiek advies wilt bij de keuze voor een zwemslag i.v.m. medische klachten, schrijf ons dan een bericht. Esther Visser is gecertificeerd Alexander Techniek docente en zal je persoonlijk advies geven bij deze keuze.

Nek-, schouder- en rugklachten

De manier van zwemmen die je leert bij Swim in Balance is specifiek gunstig voor mensen met nek-, schouder- en rugklachten. Dit komt omdat alle vier de zwemslagen zijn herontworpen vanuit de Alexander Techniek, waarbij alle bewegingen op een logische manier aansluiten bij de structuur van je skelet en de werking van je spieren. We doen niets dat tegen de opbouw en natuurlijke beweging van je lichaam in gaat. Er is veel aandacht voor de uitlijning van je lichaam tijdens het zwemmen en we benadrukken de momenten waarop je kunt ontspannen. Dit zorgt ervoor dat je zwemslag efficiënt wordt zonder veel inspanning te kosten.

Artsen adviseren vaak om te gaan zwemmen omdat dit ‘gezond’ zou zijn, maar wij zijn het maar gedeeltelijk hiermee eens. Als je zwemt met je hoofd boven water bijvoorbeeld, dan zorgt dit voor constante spanning in je nek en dit vinden wij uitermate ongezond. Of het gezond is of niet hangt er dus echt van af hóe je zwemt.

Als je wilt werken aan een mooie uitlijning van je lichaam, ook bijvoorbeeld bij het staan en lopen, en meer souplesse in de schouders, dan raden we de crawl aan. Als je wilt werken aan meer mobiliteit van de wervelkolom (stijve onderrug) dan raden we de schoolslag of vlinderslag aan. De vlinderslag is ook ideaal voor mensen die veel achter een computer werken, om de borst meer te openen en een kromme bovenrug te voorkomen.

Als je recent een hernia hebt gehad dan kun je het beste de crawl kiezen, omdat de wervelkolom in die slag niet verandert en rustig om zijn as draait. Als de hernia een tijd geleden is en je wilt minder stijf in je rug worden da zijn juist de school- of vlinderslag aan te raden. Bij serieuze nekklachten is ook de crawl aan te raden, omdat je bij ons je nek nauwelijks draait om te ademen (slechts 10 graden) en je hoofd rustig drijft op het water gedurende de hele slag.

Als je specifiek advies wilt bij de keuze voor een zwemslag i.v.m. medische klachten, schrijf ons dan een bericht. Esther Visser is gecertificeerd Alexander Techniek docente en zal je persoonlijk advies geven bij deze keuze.


Borstcrawl

De borstcrawl bij Swim in Balance is een zwemslag waarbij je je benen nauwelijks gebruikt (alleen voor je balans) en 80% van de voortstuwing uit je armen laat komen. Als je je armen wilt trainen is dit een geschikte slag. Het is een zwemslag waarbij je steeds van je ene kant naar je andere kant roteert, en zo door het water ‘schroeft’. Deze slag is bij uitstek geschikt als je mee doet aan een triatlon, omdat deze slag (bij iedereen) sneller is dan de andere slagen en het minst vermoeiend voor je benen.


Schoolslag

De schoolslag bij Swim in Balance is een zwemslag waarbij je steeds onder water duikt als een dolfijn. Dit is erg goed voor de mobiliteit in de onderrug en heupen. Hierbij komt 80% van de voortstuwing uit de benen, dus als je deze spieren wilt trainen is dit een geschikte slag. Je maakt een ondulerende beweging (een sinusgolf) die erg op de vlinderslag lijkt maar lichter is voor je armen.


Vlinderslag

De vlinderslag bij Swim in Balance is de meest evenwichtige slag van allemaal. 50% van de voortstuwing komt uit de benen en 50% van de voortstuwing komt uit de armen, een soort ‘4-wheel drive’. Veel mensen denken dat dit een zware slag is, maar met onze techniek is dit helemaal niet zo. Na 6 lessen zul je gegarandeerd de hele slag kunnen zwemmen en als je deze mooi automatiseert kun je er kilometers mee zwemmen. We hebben dit ook geleerd aan mensen van 75 jaar, dus twijfel niet om deze mooie slag uit te proberen, het is een heerlijke toevoeging aan je repertoire.


Reviews

Dankzij de cursus schoolslag heb ik mijn aversie voor onder water zwemmen overwonnen en ben ik veel meer ontspannen in het water. De begeleiding was heel fijn. Hierdoor kon ik met vertrouwen uit mijn comfort zone stappen. Heel veel dank en wellicht tot snel!

- Maaike

Fijne cursussen! Ik heb zowel de cursus schoolslag als de cursus borstcrawl gedaan en ik ga door tot ik de cursussen allemaal heb gedaan. Waarom? Ik werd er vrolijk van en ik heb op een fijne manier nieuwe zwemslagen geleerd. Dat leren gaat in kleine stapjes, waardoor het voor iedereen goed te volgen is en toch is het voor niemand saai. De lesstof steekt dus goed in elkaar. Bovendien worden de cursussen gegeven door goed getrainde instructeurs die naast je in het water staan en de stapjes een aantal keren duidelijk voordoen. Als je op een ontspannen manier goed wilt leren zwemmen, is dit dus absoluut een aanrader!

- Femmy

Een absolute aanrader – tijdens de cursus (schoolslag) leer je op een andere manier zwemmen dan je gewend bent. De docenten geven duidelijke instructies en geven ook individueel feedback. Daarnaast had ik een leuke groep (8 mensen).

- Nard

Een fijne persoonlijke cursus in een klein groepje. Waar je tijdens het leren van een (nieuwe) zwemslag, ook je hersens flink laat kraken.

- Esther

Hele leuke cursus! Goede docenten en prettig temperatuur water om goed te kunnen oefenen!

- Lieke

Ik heb het zwemmen herontdekt en wel op een zeer ontspannen manier.

- Thea

Ik ben zeer tevreden over de wijze waarop Tyrone en Esther les hebben gegeven. Ik voel me meer dan ooit als een vis in het water en de lessen bij Swim in Balance hebben daar absoluut aan bijgedragen. Dankbaar.

- Sam

Ik vond de lessen erg leuk. Esther geeft les op een duidelijke en professionele manier en er hing een ontspannen sfeer. Ik merk dat ik door deze cursus tegenwoordig lekker relaxed uit het water kom na een uurtje zwemmen. Heel blij dat ik deze cursus gevolgd heb.

- Floortje

Volg een cursus. Swim in balance is goed voor je lijf en geest!

- Rosita

De benadering van stap voor stap de slag aanleren werkte heel goed bij mij. De feedback van Esther deed de rest.

- Lidwien

Ik vind dat je erg opknapt van de cursus. Je leert ook iets waar je de rest van je leven profijt van hebt. Ga zo door. Ik ben blij dat ik bij jullie terecht ben gekomen.

- Marjan

In 3 maanden tijd kan ik nu 1km borstcrawl zwemmen, dat had ik nooit gedacht! Ik kon nauwelijks borstcrawl hiervoor.

- Martine

Hele leuke cursus waar je even helemaal uit je hoofd bent en iets nieuws aan het leren bent!

- Alexandra

Leuke, duidelijke, didactisch goed opgebouwde zwemlessen. Heb daardoor op ontspannen wijze, goed de techniek en het ademen bij borst crawl geleerd. Aanrader.

- Ineke

Ik heb (al)weer een hele leuke cursus gevolgd. Onder professionele begeleiding ben ik stapje voor stapje meegenomen in het leren van een nieuwe zwemslag. Het voelt als dansen in het water. Een aanrader!

- Danielle

Tijdens de basis cursus borstcrawl werd heel stapsgewijs en duidelijk uitgelegd hoe we volgens de Shaw methode kunnen crawlen. Dit is best een beetje anders dan ik ooit heb geleerd. Maar door de duidelijke uitleg en het langzaam opbouwen van de slag, was het makkelijk aan te passen. Lydia was ook een erg aardige en enthousiaste instructrice.

- Hannah

Als je beter wilt leren zwemmen en 6 avonden in een leuke groep les wilt krijgen…. dan is Swim in Balance de juiste keuze! in 6 avonden heb ik goed leren crawlen.

- Peter

Fantastisch, elke les gaf een gevoel van overwinning en euforie. Begeleiding was uitmuntend, geen druk maar juist de wil om het te proberen.

- Bruno (Water Confidence cursus)

Elke les werd er iets overwonnen en met de week groeide mijn vertrouwen in het water. De laatste twee lessen fietste ik met een grote glimlach naar huis.

- Mirella (Water Confidence cursus)

In 12 weken zwem ik nu 1000m borstcrawl, hiervoor haalde ik nauwelijks de 25m, te gek dus!

- Martine

Geweldige zinvolle doe-vakantie. Had niet gedacht dat ik in een week zoveel kon leren.

- Rosita (zwemvakantie juli 2022)

Wat wil je nog meer? Met leuke mensen op stap naar een zonnig vakantieoord en dan nog veel leren ook. Ik heb genoten van deze zwemvakantie! Bedankt Esther, Tyrone en medezwemmers!

- Femmy (zwemvakantie juli 2022)

“Afgelopen woensdag had ik mijn eerste priveles bij jullie. We zijn nu twee dagen verder en ik teer nog steeds op de energie en de ontspanning van 1 uurtje zwemmen. Elke euro van de bijna 600 die ik heb uitgegeven is het zo waard. En dat komt voor een heel groot gedeelte door de manier waarop Esther lesgeeft. Ze is de rust zelve en weet op een bijzondere manier de techniek over te brengen dat ik geen tweede keer uitleggen nodig heb. Ik heb nu al besloten dat ik hierna ook borstcrawl 2 d.m.v. prive lessen wil volgen.”.

- Salima

“Erg leuke week in een mooie omgeving om de Shaw methode te leren.”

- Martin (zwemvakantie mei 2022)

“Als je zoals ik dacht dat je nooit zou kunnen leren crawlen, en als je wil leren om (niet alleen in het zwembad) meer effect te sorteren met minder kracht, dan is dit een cursus om te doen. Laagdrempelig, leuke mensen, interessante methode, heerlijke locatie en echt resultaat.”

- Cilia (zwemvakantie mei 2022)

“Van ganser harte beveel ik de zwemvakanties van Swim in Balance aan. Een nieuwe slag écht goed aanleren, met alle individuele begeleiding die iedere deelnemer nodig heeft, dat lukt hier gegarandeerd. Bovendien heb ik veel geleerd over de Alexander Techniek, waar Swim in Balance haar zwemmethode op baseert – ook super waardevol voor andere sporten, musiceren en leven in het algemeen. Hoewel we hard gewerkt hebben, voelde het echt als vakantie – heerlijk om na het zwemmen de sauna in te duiken! Ik wens Swim in Balance nog heel veel blije deelnemers toe!”

- Alix (zwemvakantie mei 2022)

“Een memorabel avontuur, waarbij ik tot mijn stomme verbazing ècht heb leren borstcrawlen, ongelofelijk!“

- Nicolien (zwemvakantie mei 2022)

Prima, leuke cursus, doet wat het belooft

- Toon

Tijdens de basis cursus borstcrawl werd heel stapsgewijs en duidelijk uitgelegd hoe we volgens de Shaw methode kunnen crawlen. Dit is best een beetje anders dan ik ooit heb geleerd. Maar door de duidelijke uitleg en het langzaam opbouwen van de slag, was het makkelijk aan te passen. Lydia was ook een erg aardige en enthousiaste instructrice.

- Hannah

Mijn hele leven was ik bang voor water en bang om te leren zwemmen. Maar na 6 weken Water Confidence is het gelukt om mijn angst grotendeels achter me te laten. Fantastisch, ik ben jullie zeer dankbaar!

- Gábor

Volg een cursus. Swim in balance is goed voor je lijf en geest!

- Rosita

Ik heb (al)weer een hele leuke cursus gevolgd. Onder professionele begeleiding ben ik stapje voor stapje meegenomen in het leren van een nieuwe zwemslag. Het voelt als dansen in het water. Een aanrader!”

- Danielle

“Ik heb echt baat bij de lessen en kom er elke keer vrolijk van thuis.”

- Marjan

“Heb heel mijn leven niet met mijn hoofd onder water gedurfd. Na 2 lessen bij Esther ben ik helemaal over mijn angst heen en heb daardoor tijdens mijn vakantie op Galapagos kunnen snorkelen met de zeeleeuwen en hun baby’s!!! Top!!!!”

- Hanna

“Al jaren geprobeerd mezelf de borstcrawl aan te leren. Bij reguliere lessen wordt je als beginneling al snel “vergeten”. Esther leert je, op een ontspannen manier, een hele mooie slag aan zonder rug of schouders te forceren. Van watergewenning (drijven) tot de hele slag. Aanrader!”

- Hester

“De cursus heeft me echt doen beseffen dat des te meer je in lijn ligt in het water, des te comfortabeler zwemmen is. Heel blij dat ik dit geleerd heb, waarvoor dank!”

- Wilma

“Vakantie vieren en ook nog iets leren is nog nooit zo leuk geweest!”

- Esther (zwemvakantie)

“Leerzame cursus, aanrader!”

- Marjolein

“Eindelijk op een ontspannen manier aan mijn borstcrawl werken voorheen deed ik dit vooral op brute kracht maar nu via curcus en oefeningen van Swim in Balance gaat dit op een ontspannen wijze, erg blij mee.”

- Nard

“Deze bijzondere reis heeft me veel gebracht, dmv de Alexander zwemtechniek en de ontspannende manier van lesgeven ben ik weer vrienden met water geworden. Naast deze “herenigde vriendschap” zijn er ook andere prachtige mensen en ervaringen op mijn pad gekomen. Dank voor deze speciale week.”

- Sylvia (zwemvakantie)

“Mijn ervaring bij de cursus was de professionele aanpak van de juiste techniek aanleren, bij zowel de groepsinstructies als de individuele begeleiding en daarnaast de gezelligheid.”

- Janine

“Being always a bit afraid of the water, this has been really a life changing experience. I will not be doing the Olympics any time soon, but I definitely am happy with the outcome.”

- Monica

”De crawl basiscursus, vond ik een zeer fijne cursus, erg ontspannen setting, Niels is een fijne leraar met oog voor detail, en een duidelijke uitleg. Voor de cursus had ik geen ervaring met de borstcrawl, en nu kan ik op een goede en ontspannen manier de borstcrawl zwemmen, en heb ik de basis om deze slag op een goede manier te trainen. Ook buiten het bad heb ik baat bij de lichaamsbewustheid die je in deze methode meekrijgt, waardoor ik mij vaker bewust ben van mijn lichaamshouding, en die kan verbeteren.”

- Timo

“Leuke cursus. Je leert opnieuw zwemmen, maar wel op een constructieve manier. Heel leuk om te ontdekken dat je snel kan zwemmen met niet veel inspanning. En de crawl op deze manier is een prachtige slag.”

- Willemiek

“In kleine stappen, met goede instructie en stimulerende begeleiding in korte tijd de basis voor borst crawl geleerd.”

- Nel

“Prima lessen, leuk en effectief.”

- Pieter

“De zwemvakantie naar Kroatië was heerlijk! Goed weer, mooie mensen, iedere dag nieuwe dingen leren in het zout waterbad, leuke optionele activiteiten en genoeg vrij tijd om lekker je eigen gang te gaan. Perfect!”

- Lydia (zwemvakantie)

“Ik vond het een top ervaring om in zo’n korte tijd zoveel te leren! De lessen waren tegelijkertijd heel relaxed, helemaal vanuit ontspanning! Heerlijk! Ben paar maanden geleden geopereerd aan mijn rug, resultaat is niet goed, twijfelde om de lessen te gaan volgen, maar het heeft mij heel veel goeds gegeven! Een aanrader!”

- Saskia

“I was very happy with the front crawl level 1 course (in the swimming pool) as well as the 2 hour workshop in the lake ‘t Wed. Both have given me the skills to feel confident to swim laps in a pool or to swim in open water. Esther is a great instructor with patience and a passion for this sport. She is very relaxed and explains things in a concise and encouraging way. Anyone interested in improving their technique so you can swim more efficiently would benefit greatly from following Esther’s courses.”

- Sue

“Deze cursus vult de belofte helemaal in! Echt heel erg leuk en leerzaam om te doen.”

- Nicoline

“Perfecte cursus. Nooit gedacht dat iets waar ik al jaren vooruit mee wil, zo eenvoudig bijgebracht kon worden. Had ik jaren eerder willen doen.”

- Hans

“Een heerlijke mix van sportieve inspanning en ontspanning. Precies wat ik nodig had! Zon, zee, zout water en inspirerende zwemgenoten!”

- Annelies (zwemvakantie)

“Ik heb de Shaw Methode ervaren als subtiel, vriendelijk, logisch, natuurlijk, intelligent en effectief. De instructeurs zijn kalm en bedachtzaam. De techniek is opgebouwd uit bouwstenen waardoor je terug kunt vallen op de basis als je de techniek even kwijt bent.”

- Tess

“Esther heeft mij de basis geleerd van de borstcrawl in 6 lessen. De lessen zijn heel helder opgebouwd en zorgen ervoor dat je langzaam went aan een nieuwe gewoonte. De Shaw Methode zorgt voor een relaxte manier van zwemmen waarbij ontspanning het belangrijkst is. De gevorderden lessen hebben me verder laten werken aan mijn techniek en sindsdien spring ik met groot plezier en zelfverzekerdheid in het zwembad. Dank!”

- Patrick

“Als je dacht dat je kon zwemmen moet je dit eens proberen. Ontspannende technieken leer je van deskundige docenten in een prachtig zwembad aan de kust van Kroatië.”

- Nora (zwemvakantie)

“Een heerlijk uurtje ontspannen in het water entegelijkertijd meer feeling ontwikkelen. Mooi om te ervaren hoe effectief het toepassen van de Alexandertechniek op zwemmen is! Ik raad het allezwemliefhebbers aan.”

- Caroline