NEK-, SCHOUDER- EN RUGKLACHTEN


Nek-, schouder- en rugklachten

De manier van zwemmen die je leert bij Swim in Balance is specifiek gunstig voor mensen met nek-, schouder- en rugklachten. Dit komt omdat alle vier de zwemslagen zijn herontworpen vanuit de Alexander Techniek, waarbij alle bewegingen op een logische manier aansluiten bij de structuur van je skelet en de werking van je spieren. We doen niets dat tegen de opbouw en natuurlijke beweging van je lichaam in gaat. Er is veel aandacht voor de uitlijning van je lichaam tijdens het zwemmen en we benadrukken de momenten waarop je kunt ontspannen. Dit zorgt ervoor dat je zwemslag efficiënt wordt zonder veel inspanning te kosten.

Artsen adviseren vaak om te gaan zwemmen omdat dit ‘gezond’ zou zijn, maar wij zijn het maar gedeeltelijk hiermee eens. Als je zwemt met je hoofd boven water bijvoorbeeld, dan zorgt dit voor constante spanning in je nek en dit vinden wij uitermate ongezond. Of het gezond is of niet hangt er dus echt van af hóe je zwemt.

Als je wilt werken aan een mooie uitlijning van je lichaam, ook bijvoorbeeld bij het staan en lopen, en meer souplesse in de schouders, dan raden we de crawl aan. Als je wilt werken aan meer mobiliteit van de wervelkolom (stijve onderrug) dan raden we de schoolslag of vlinderslag aan. De vlinderslag is ook ideaal voor mensen die veel achter een computer werken, om de borst meer te openen en een kromme bovenrug te voorkomen.

Als je recent een hernia hebt gehad dan kun je het beste de crawl kiezen, omdat de wervelkolom in die slag niet verandert en rustig om zijn as draait. Als de hernia een tijd geleden is en je wilt minder stijf in je rug worden da zijn juist de school- of vlinderslag aan te raden. Bij serieuze nekklachten is ook de crawl aan te raden, omdat je bij ons je nek nauwelijks draait om te ademen (slechts 10 graden) en je hoofd rustig drijft op het water gedurende de hele slag.

Als je specifiek advies wilt bij de keuze voor een zwemslag i.v.m. medische klachten, schrijf ons dan een bericht. Esther Visser is gecertificeerd Alexander Techniek docente en zal je persoonlijk advies geven bij deze keuze.

Nek-, schouder- en rugklachten

De manier van zwemmen die je leert bij Swim in Balance is specifiek gunstig voor mensen met nek-, schouder- en rugklachten. Dit komt omdat alle vier de zwemslagen zijn herontworpen vanuit de Alexander Techniek, waarbij alle bewegingen op een logische manier aansluiten bij de structuur van je skelet en de werking van je spieren. We doen niets dat tegen de opbouw en natuurlijke beweging van je lichaam in gaat. Er is veel aandacht voor de uitlijning van je lichaam tijdens het zwemmen en we benadrukken de momenten waarop je kunt ontspannen. Dit zorgt ervoor dat je zwemslag efficiënt wordt zonder veel inspanning te kosten.

Artsen adviseren vaak om te gaan zwemmen omdat dit ‘gezond’ zou zijn, maar wij zijn het maar gedeeltelijk hiermee eens. Als je zwemt met je hoofd boven water bijvoorbeeld, dan zorgt dit voor constante spanning in je nek en dit vinden wij uitermate ongezond. Of het gezond is of niet hangt er dus echt van af hóe je zwemt.

Als je wilt werken aan een mooie uitlijning van je lichaam, ook bijvoorbeeld bij het staan en lopen, en meer souplesse in de schouders, dan raden we de crawl aan. Als je wilt werken aan meer mobiliteit van de wervelkolom (stijve onderrug) dan raden we de schoolslag of vlinderslag aan. De vlinderslag is ook ideaal voor mensen die veel achter een computer werken, om de borst meer te openen en een kromme bovenrug te voorkomen.

Als je recent een hernia hebt gehad dan kun je het beste de crawl kiezen, omdat de wervelkolom in die slag niet verandert en rustig om zijn as draait. Als de hernia een tijd geleden is en je wilt minder stijf in je rug worden da zijn juist de school- of vlinderslag aan te raden. Bij serieuze nekklachten is ook de crawl aan te raden, omdat je bij ons je nek nauwelijks draait om te ademen (slechts 10 graden) en je hoofd rustig drijft op het water gedurende de hele slag.

Als je specifiek advies wilt bij de keuze voor een zwemslag i.v.m. medische klachten, schrijf ons dan een bericht. Esther Visser is gecertificeerd Alexander Techniek docente en zal je persoonlijk advies geven bij deze keuze.


Borstcrawl

De borstcrawl bij Swim in Balance is een zwemslag waarbij je je benen nauwelijks gebruikt (alleen voor je balans) en 80% van de voortstuwing uit je armen laat komen. Als je je armen wilt trainen is dit een geschikte slag. Het is een zwemslag waarbij je steeds van je ene kant naar je andere kant roteert, en zo door het water ‘schroeft’. Deze slag is bij uitstek geschikt als je mee doet aan een triatlon, omdat deze slag (bij iedereen) sneller is dan de andere slagen en het minst vermoeiend voor je benen.


Schoolslag

De schoolslag bij Swim in Balance is een zwemslag waarbij je steeds onder water duikt als een dolfijn. Dit is erg goed voor de mobiliteit in de onderrug en heupen. Hierbij komt 80% van de voortstuwing uit de benen, dus als je deze spieren wilt trainen is dit een geschikte slag. Je maakt een ondulerende beweging (een sinusgolf) die erg op de vlinderslag lijkt maar lichter is voor je armen.


Vlinderslag

De vlinderslag bij Swim in Balance is de meest evenwichtige slag van allemaal. 50% van de voortstuwing komt uit de benen en 50% van de voortstuwing komt uit de armen, een soort ‘4-wheel drive’. Veel mensen denken dat dit een zware slag is, maar met onze techniek is dit helemaal niet zo. Na 6 lessen zul je gegarandeerd de hele slag kunnen zwemmen en als je deze mooi automatiseert kun je er kilometers mee zwemmen. We hebben dit ook geleerd aan mensen van 75 jaar, dus twijfel niet om deze mooie slag uit te proberen, het is een heerlijke toevoeging aan je repertoire.


Reviews

“Al jaren geprobeerd mezelf de borstcrawl aan te leren. Bij reguliere lessen wordt je als beginneling al snel “vergeten”. Esther leert je, op een ontspannen manier, een hele mooie slag aan zonder rug of schouders te forceren. Van watergewenning (drijven) tot de hele slag. Aanrader!”

- Hester

“De cursus heeft me echt doen beseffen dat des te meer je in lijn ligt in het water, des te comfortabeler zwemmen is. Heel blij dat ik dit geleerd heb, waarvoor dank!”

- Wilma

“Vakantie vieren en ook nog iets leren is nog nooit zo leuk geweest!”

- Esther (zwemvakantie)

“Leerzame cursus, aanrader!”

- Marjolein

“Eindelijk op een ontspannen manier aan mijn borstcrawl werken voorheen deed ik dit vooral op brute kracht maar nu via curcus en oefeningen van Swim in Balance gaat dit op een ontspannen wijze, erg blij mee.”

- Nard

“Deze bijzondere reis heeft me veel gebracht, dmv de Alexander zwemtechniek en de ontspannende manier van lesgeven ben ik weer vrienden met water geworden. Naast deze “herenigde vriendschap” zijn er ook andere prachtige mensen en ervaringen op mijn pad gekomen. Dank voor deze speciale week.”

- Sylvia (zwemvakantie)

“Mijn ervaring bij de cursus was de professionele aanpak van de juiste techniek aanleren, bij zowel de groepsinstructies als de individuele begeleiding en daarnaast de gezelligheid.”

- Janine

“Being always a bit afraid of the water, this has been really a life changing experience. I will not be doing the Olympics any time soon, but I definitely am happy with the outcome.”

- Monica

”De crawl basiscursus, vond ik een zeer fijne cursus, erg ontspannen setting, Niels is een fijne leraar met oog voor detail, en een duidelijke uitleg. Voor de cursus had ik geen ervaring met de borstcrawl, en nu kan ik op een goede en ontspannen manier de borstcrawl zwemmen, en heb ik de basis om deze slag op een goede manier te trainen. Ook buiten het bad heb ik baat bij de lichaamsbewustheid die je in deze methode meekrijgt, waardoor ik mij vaker bewust ben van mijn lichaamshouding, en die kan verbeteren.”

- Timo

“Leuke cursus. Je leert opnieuw zwemmen, maar wel op een constructieve manier. Heel leuk om te ontdekken dat je snel kan zwemmen met niet veel inspanning. En de crawl op deze manier is een prachtige slag.”

- Willemiek

“In kleine stappen, met goede instructie en stimulerende begeleiding in korte tijd de basis voor borst crawl geleerd.”

- Nel

“Prima lessen, leuk en effectief.”

- Pieter

“De zwemvakantie naar Kroatië was heerlijk! Goed weer, mooie mensen, iedere dag nieuwe dingen leren in het zout waterbad, leuke optionele activiteiten en genoeg vrij tijd om lekker je eigen gang te gaan. Perfect!”

- Lydia (zwemvakantie)

“Ik vond het een top ervaring om in zo’n korte tijd zoveel te leren! De lessen waren tegelijkertijd heel relaxed, helemaal vanuit ontspanning! Heerlijk! Ben paar maanden geleden geopereerd aan mijn rug, resultaat is niet goed, twijfelde om de lessen te gaan volgen, maar het heeft mij heel veel goeds gegeven! Een aanrader!”

- Saskia

“I was very happy with the front crawl level 1 course (in the swimming pool) as well as the 2 hour workshop in the lake ‘t Wed. Both have given me the skills to feel confident to swim laps in a pool or to swim in open water. Esther is a great instructor with patience and a passion for this sport. She is very relaxed and explains things in a concise and encouraging way. Anyone interested in improving their technique so you can swim more efficiently would benefit greatly from following Esther’s courses.”

- Sue

“Deze cursus vult de belofte helemaal in! Echt heel erg leuk en leerzaam om te doen.”

- Nicoline

“Perfecte cursus. Nooit gedacht dat iets waar ik al jaren vooruit mee wil, zo eenvoudig bijgebracht kon worden. Had ik jaren eerder willen doen.”

- Hans

“Een heerlijke mix van sportieve inspanning en ontspanning. Precies wat ik nodig had! Zon, zee, zout water en inspirerende zwemgenoten!”

- Annelies (zwemvakantie)

“Ik heb de Shaw Methode ervaren als subtiel, vriendelijk, logisch, natuurlijk, intelligent en effectief. De instructeurs zijn kalm en bedachtzaam. De techniek is opgebouwd uit bouwstenen waardoor je terug kunt vallen op de basis als je de techniek even kwijt bent.”

- Tess

“Esther heeft mij de basis geleerd van de borstcrawl in 6 lessen. De lessen zijn heel helder opgebouwd en zorgen ervoor dat je langzaam went aan een nieuwe gewoonte. De Shaw Methode zorgt voor een relaxte manier van zwemmen waarbij ontspanning het belangrijkst is. De gevorderden lessen hebben me verder laten werken aan mijn techniek en sindsdien spring ik met groot plezier en zelfverzekerdheid in het zwembad. Dank!”

- Patrick

“Als je dacht dat je kon zwemmen moet je dit eens proberen. Ontspannende technieken leer je van deskundige docenten in een prachtig zwembad aan de kust van Kroatië.”

- Nora (zwemvakantie)

“Een heerlijk uurtje ontspannen in het water entegelijkertijd meer feeling ontwikkelen. Mooi om te ervaren hoe effectief het toepassen van de Alexandertechniek op zwemmen is! Ik raad het allezwemliefhebbers aan.”

- Caroline