LESAANBOD


Swim in Balance heeft een breed lesaanbod:

Er zijn 6-weekse cursussen (het hele jaar door), dagworkshops, weekendworkshops, privé- of duolessen en zwemvakanties. Afhankelijk van je beschikbaarheid kun je een andere vorm kiezen. De inhoud van de lessen blijft hetzelfde. Als je bijvoorbeeld niet in de buurt van een van onze locaties woont, of onregelmatig werk hebt, dan kan het handig zijn om deel te nemen aan een dagworkshop of zwemvakantie. Als je wel in de buurt woont dan raden wij de 6-weekse cursussen aan, omdat je dan tussen de lessen in kunt gaan oefenen en zo meer profijt van je cursus kunt hebben.

Privéles is een aanrader als je in de omstandigheid bent waarin meer persoonlijke aandacht nodig is: bijvoorbeeld medische omstandigheden of extreme watervrees. Onze ervaring is dat het aanleren van een nieuwe zwemslag via privéles ongeveer net zolang duurt als in een klein cursusgroepje. Je hersenen en lichaam hebben nu eenmaal een maximum aan wat zij per les kunnen opnemen en we kunnen dit met privéles niet versnellen. We zien ook dat cursisten heel veel leren van het observeren van elkaar onder water, en dit bespreken, tijdens de groepsles. Dit mis je als je alleen les krijgt. Groepsles is ook twee keer zo duur. Voor het aanleren van een nieuwe zwemslag raden wij dus groepscursussen aan, maar privéles mag natuurlijk wel als je dat liever wilt.

Swim in Balance heeft een breed lesaanbod:

Er zijn 6-weekse cursussen (het hele jaar door), dagworkshops, weekendworkshops, privé- of duolessen en zwemvakanties. Afhankelijk van je beschikbaarheid kun je een andere vorm kiezen. De inhoud van de lessen blijft hetzelfde. Als je bijvoorbeeld niet in de buurt van een van onze locaties woont, of onregelmatig werk hebt, dan kan het handig zijn om deel te nemen aan een dagworkshop of zwemvakantie. Als je wel in de buurt woont dan raden wij de 6-weekse cursussen aan, omdat je dan tussen de lessen in kunt gaan oefenen en zo meer profijt van je cursus kunt hebben.

Privéles is een aanrader als je in de omstandigheid bent waarin meer persoonlijke aandacht nodig is: bijvoorbeeld medische omstandigheden of extreme watervrees. Onze ervaring is dat het aanleren van een nieuwe zwemslag via privéles ongeveer net zolang duurt als in een klein cursusgroepje. Je hersenen en lichaam hebben nu eenmaal een maximum aan wat zij per les kunnen opnemen en we kunnen dit met privéles niet versnellen. We zien ook dat cursisten heel veel leren van het observeren van elkaar onder water, en dit bespreken, tijdens de groepsles. Dit mis je als je alleen les krijgt. Groepsles is ook twee keer zo duur. Voor het aanleren van een nieuwe zwemslag raden wij dus groepscursussen aan, maar privéles mag natuurlijk wel als je dat liever wilt.


6-weekse cursussen

Deze vorm is ideaal om stap voor stap een zwemslag te leren met de Shaw Methode. Tussen de wekelijkse lessen is er tijd om de stof in je op te nemen door zelf te oefenen. We werken met kleine groepen (max 8 deelnemers) zodat er veel persoonlijke aandacht is. 


Dagworkshops

Als je niet in de buurt van een leslocatie woont of onregelmatig werk hebt waardoor je niet 6 weken lang op dezelfde tijd les kunt krijgen, kies dan voor een dag- of weekendworkshop: alle stappen van een zwemslag in één dag of twee dagen. De resultaten zijn vaak even goed als bij een cursus.

Let op: blijf veel zwemmen na de workshop, want iets dat je snel leert verdwijnt ook weer snel als je het niet in de praktijk brengt (net als een spoedcursus autorijden).


Privé of duolessen

30, 45 of 60 minuten. Dit kunnen individuele lessen of gedeelde lessen met een vriend(in) zijn. In een privéles kan ieder onderwerp als lesinhoud worden gekozen. Geef je wensen door, we vinden het leuk om individuele oplossingen te vinden. De privéles is de beste situatie om 1-op-1 aan een onderwerp te werken. Ook bij medische omstandigheden of extreme watervrees raden we deze lesvorm aan.


Oefenuren

We bieden je de mogelijkheid om bij ons te komen oefenen tussen je lessen in, onder ideale omstandigheden. Deze ‘oefenuren’ zijn alleen toegankelijk voor huidige en oud-leerlingen van Swim in Balance. Je kunt voor 7,50 euro een uur oefenen boeken via deze website. Je zwemt dan in een baantje naast onze vaste cursussen en lessen.

We plannen deze mogelijkheden 1 week voor aanvang van een nieuw lesblok in, naast groepen die niet zoveel deelnemers hebben, zodat er een extra oefenbaan naast past. Maximaal 6 zwemmers per baan.


Open Water

Van half mei tot half oktober organiseren we 6-weekse cursussen en dag- of weekendworkshops in open water. Het voordeel hiervan is dat je zwemt in natuurwater zonder chemicaliën. Als je doel is om zelf veel buiten te zwemmen dan is het ook een voordeel om les te krijgen in dezelfde omstandigheden als waar je daarna zelf zwemt.


Zwemvakanties

Na succesvolle editie’s van de vorige jaren zullen we ook in 2022 weer drie zwemvakantie’s van een week organiseren in hetzelfde heerlijke 4-sterren hotel, direct aan de Adriatische zee, in Istrië.  Ga je mee?


Swimrun workshops

Regelmatig organiseert Swim in Balance speciale ‘Swimrun workshops’, waarbij je op één dag zowel tips krijgt over een moeiteloze en gezonde manier van zwemmen (specifiek crawl) als ook hardlopen: beide gebaseerd op dezelfde principes uit de Alexander Techniek.


Reviews

“Al jaren geprobeerd mezelf de borstcrawl aan te leren. Bij reguliere lessen wordt je als beginneling al snel “vergeten”. Esther leert je, op een ontspannen manier, een hele mooie slag aan zonder rug of schouders te forceren. Van watergewenning (drijven) tot de hele slag. Aanrader!”

- Hester

“De cursus heeft me echt doen beseffen dat des te meer je in lijn ligt in het water, des te comfortabeler zwemmen is. Heel blij dat ik dit geleerd heb, waarvoor dank!”

- Wilma

“Vakantie vieren en ook nog iets leren is nog nooit zo leuk geweest!”

- Esther (zwemvakantie)

“Leerzame cursus, aanrader!”

- Marjolein

“Eindelijk op een ontspannen manier aan mijn borstcrawl werken voorheen deed ik dit vooral op brute kracht maar nu via curcus en oefeningen van Swim in Balance gaat dit op een ontspannen wijze, erg blij mee.”

- Nard

“Deze bijzondere reis heeft me veel gebracht, dmv de Alexander zwemtechniek en de ontspannende manier van lesgeven ben ik weer vrienden met water geworden. Naast deze “herenigde vriendschap” zijn er ook andere prachtige mensen en ervaringen op mijn pad gekomen. Dank voor deze speciale week.”

- Sylvia (zwemvakantie)

“Mijn ervaring bij de cursus was de professionele aanpak van de juiste techniek aanleren, bij zowel de groepsinstructies als de individuele begeleiding en daarnaast de gezelligheid.”

- Janine

“Being always a bit afraid of the water, this has been really a life changing experience. I will not be doing the Olympics any time soon, but I definitely am happy with the outcome.”

- Monica

”De crawl basiscursus, vond ik een zeer fijne cursus, erg ontspannen setting, Niels is een fijne leraar met oog voor detail, en een duidelijke uitleg. Voor de cursus had ik geen ervaring met de borstcrawl, en nu kan ik op een goede en ontspannen manier de borstcrawl zwemmen, en heb ik de basis om deze slag op een goede manier te trainen. Ook buiten het bad heb ik baat bij de lichaamsbewustheid die je in deze methode meekrijgt, waardoor ik mij vaker bewust ben van mijn lichaamshouding, en die kan verbeteren.”

- Timo

“Leuke cursus. Je leert opnieuw zwemmen, maar wel op een constructieve manier. Heel leuk om te ontdekken dat je snel kan zwemmen met niet veel inspanning. En de crawl op deze manier is een prachtige slag.”

- Willemiek

“In kleine stappen, met goede instructie en stimulerende begeleiding in korte tijd de basis voor borst crawl geleerd.”

- Nel

“Prima lessen, leuk en effectief.”

- Pieter

“De zwemvakantie naar Kroatië was heerlijk! Goed weer, mooie mensen, iedere dag nieuwe dingen leren in het zout waterbad, leuke optionele activiteiten en genoeg vrij tijd om lekker je eigen gang te gaan. Perfect!”

- Lydia (zwemvakantie)

“Ik vond het een top ervaring om in zo’n korte tijd zoveel te leren! De lessen waren tegelijkertijd heel relaxed, helemaal vanuit ontspanning! Heerlijk! Ben paar maanden geleden geopereerd aan mijn rug, resultaat is niet goed, twijfelde om de lessen te gaan volgen, maar het heeft mij heel veel goeds gegeven! Een aanrader!”

- Saskia

“I was very happy with the front crawl level 1 course (in the swimming pool) as well as the 2 hour workshop in the lake ‘t Wed. Both have given me the skills to feel confident to swim laps in a pool or to swim in open water. Esther is a great instructor with patience and a passion for this sport. She is very relaxed and explains things in a concise and encouraging way. Anyone interested in improving their technique so you can swim more efficiently would benefit greatly from following Esther’s courses.”

- Sue

“Deze cursus vult de belofte helemaal in! Echt heel erg leuk en leerzaam om te doen.”

- Nicoline

“Perfecte cursus. Nooit gedacht dat iets waar ik al jaren vooruit mee wil, zo eenvoudig bijgebracht kon worden. Had ik jaren eerder willen doen.”

- Hans

“Een heerlijke mix van sportieve inspanning en ontspanning. Precies wat ik nodig had! Zon, zee, zout water en inspirerende zwemgenoten!”

- Annelies (zwemvakantie)

“Ik heb de Shaw Methode ervaren als subtiel, vriendelijk, logisch, natuurlijk, intelligent en effectief. De instructeurs zijn kalm en bedachtzaam. De techniek is opgebouwd uit bouwstenen waardoor je terug kunt vallen op de basis als je de techniek even kwijt bent.”

- Tess

“Esther heeft mij de basis geleerd van de borstcrawl in 6 lessen. De lessen zijn heel helder opgebouwd en zorgen ervoor dat je langzaam went aan een nieuwe gewoonte. De Shaw Methode zorgt voor een relaxte manier van zwemmen waarbij ontspanning het belangrijkst is. De gevorderden lessen hebben me verder laten werken aan mijn techniek en sindsdien spring ik met groot plezier en zelfverzekerdheid in het zwembad. Dank!”

- Patrick

“Als je dacht dat je kon zwemmen moet je dit eens proberen. Ontspannende technieken leer je van deskundige docenten in een prachtig zwembad aan de kust van Kroatië.”

- Nora (zwemvakantie)

“Een heerlijk uurtje ontspannen in het water entegelijkertijd meer feeling ontwikkelen. Mooi om te ervaren hoe effectief het toepassen van de Alexandertechniek op zwemmen is! Ik raad het allezwemliefhebbers aan.”

- Caroline