SCHOOLSLAG


Zwemmen als een dolfijn

De schoolslag bij Swim in Balance is fundamenteel anders dan wat in Nederland vaak onder schoolslag verstaan wordt en ook heel anders dan de ‘olympische’ manier van schoolslag zwemmen.

Vaak hebben mensen de schoolslag leren zwemmen waarbij het hoofd boven water gehouden wordt door de nekspieren constant aan te spannen.

Met de onze methode leer je echter een veel sierlijker manier van schoolslag zwemmen aan, waarbij de nek constant ontspannen kan blijven en men afwisselend onder en boven water zwemt. Op deze manier leer je een gracieuze en vloeiende schoolslag aan, die geen enkele druk op de wervelkolom of op de gewrichten geeft.

Deze cursus is geschikt voor iedereen die kan zwemmen en/of kan drijven met het gezicht in het water.

Vergis je niet: qua coördinatie is de schoolslag de lastigste slag van allemaal. Deze cursus is verre van ‘te makkelijk’ voor mensen die al schoolzwemmen hebben gehad :-)…

Schoolslag

Tijdens deze cursus zal de zwemslag stap voor stap opgebouwd worden. De Swim in Balance schoolslag bevordert de mobiliteit van de nek, de schouders, de polsen, de wervelkolom, de heupen, de knieën en de enkels. Het versterkt de quadriceps spieren aan de voorkant van de dijen en de hamstrings aan de achterkant daarvan. Ondanks dat deze slag qua snelheid de langzaamste is, verbrand je er de meeste calorieën mee. Je beweegt door het water in dolfijn-achtige bewegingen, waarbij het uitdrijf-moment een heerlijke verademing kan zijn na een drukke werkdag.

Als je knie-klachten hebt kun je ook deelnemen aan deze cursus, maar dan laten we de ‘kikkerbenen’ in de laatste les weg en zul je een beentechniek (uit de vlinderslag) leren die je knieën volledig kan ontzien. Je kunt dan toch de hele slag heerlijk zwemmen.

Aan het einde van deze cursus hebben we gewerkt aan:

  • een mooie uitlijning van je hoofd-nek-rug gedurende alle fases van de schoolslag
  • het perfectioneren van een symmetrische beenbeweging, wat gunstig kan werken voor eventuele afwijkingen in de wervelkolom
  • het leren focussen op de lange uitglijd-fase die het hart van deze slag vormt: dit geeft je de tijd om rustig uit te ademen en de rug zijn volle lengte en breedte te geven
  • een goede timing voor de arm- en beenbeweging te hebben
  • het coördineren van een ontspannen adempatroon
  • het vinden van de optimale krachtinspanning voor de arm en beenbeweging

Oefenuren

We raden aan om tenminste één keer per week het water in te gaan om te oefenen. In de eerste les zal de leraar je tips geven om je oefensessies in te plannen. Je kut bij ons in het zwembad komen oefenen en kun hiervoor oefenuren reserveren via deze website.

Hieronder zie je op welke manier je les zult krijgen:

Aankomende cursussen

jan 10
jan 12
jan 14

Oefenuurtjes

Er zijn op dit moment geen cursussen gepland


Meer informatie

Reviews

“Al jaren geprobeerd mezelf de borstcrawl aan te leren. Bij reguliere lessen wordt je als beginneling al snel “vergeten”. Esther leert je, op een ontspannen manier, een hele mooie slag aan zonder rug of schouders te forceren. Van watergewenning (drijven) tot de hele slag. Aanrader!”

- Hester

“De cursus heeft me echt doen beseffen dat des te meer je in lijn ligt in het water, des te comfortabeler zwemmen is. Heel blij dat ik dit geleerd heb, waarvoor dank!”

- Wilma

“Vakantie vieren en ook nog iets leren is nog nooit zo leuk geweest!”

- Esther (zwemvakantie)

“Leerzame cursus, aanrader!”

- Marjolein

“Eindelijk op een ontspannen manier aan mijn borstcrawl werken voorheen deed ik dit vooral op brute kracht maar nu via curcus en oefeningen van Swim in Balance gaat dit op een ontspannen wijze, erg blij mee.”

- Nard

“Deze bijzondere reis heeft me veel gebracht, dmv de Alexander zwemtechniek en de ontspannende manier van lesgeven ben ik weer vrienden met water geworden. Naast deze “herenigde vriendschap” zijn er ook andere prachtige mensen en ervaringen op mijn pad gekomen. Dank voor deze speciale week.”

- Sylvia (zwemvakantie)

“Mijn ervaring bij de cursus was de professionele aanpak van de juiste techniek aanleren, bij zowel de groepsinstructies als de individuele begeleiding en daarnaast de gezelligheid.”

- Janine

“Being always a bit afraid of the water, this has been really a life changing experience. I will not be doing the Olympics any time soon, but I definitely am happy with the outcome.”

- Monica

”De crawl basiscursus, vond ik een zeer fijne cursus, erg ontspannen setting, Niels is een fijne leraar met oog voor detail, en een duidelijke uitleg. Voor de cursus had ik geen ervaring met de borstcrawl, en nu kan ik op een goede en ontspannen manier de borstcrawl zwemmen, en heb ik de basis om deze slag op een goede manier te trainen. Ook buiten het bad heb ik baat bij de lichaamsbewustheid die je in deze methode meekrijgt, waardoor ik mij vaker bewust ben van mijn lichaamshouding, en die kan verbeteren.”

- Timo

“Leuke cursus. Je leert opnieuw zwemmen, maar wel op een constructieve manier. Heel leuk om te ontdekken dat je snel kan zwemmen met niet veel inspanning. En de crawl op deze manier is een prachtige slag.”

- Willemiek

“In kleine stappen, met goede instructie en stimulerende begeleiding in korte tijd de basis voor borst crawl geleerd.”

- Nel

“Prima lessen, leuk en effectief.”

- Pieter

“De zwemvakantie naar Kroatië was heerlijk! Goed weer, mooie mensen, iedere dag nieuwe dingen leren in het zout waterbad, leuke optionele activiteiten en genoeg vrij tijd om lekker je eigen gang te gaan. Perfect!”

- Lydia (zwemvakantie)

“Ik vond het een top ervaring om in zo’n korte tijd zoveel te leren! De lessen waren tegelijkertijd heel relaxed, helemaal vanuit ontspanning! Heerlijk! Ben paar maanden geleden geopereerd aan mijn rug, resultaat is niet goed, twijfelde om de lessen te gaan volgen, maar het heeft mij heel veel goeds gegeven! Een aanrader!”

- Saskia

“I was very happy with the front crawl level 1 course (in the swimming pool) as well as the 2 hour workshop in the lake ‘t Wed. Both have given me the skills to feel confident to swim laps in a pool or to swim in open water. Esther is a great instructor with patience and a passion for this sport. She is very relaxed and explains things in a concise and encouraging way. Anyone interested in improving their technique so you can swim more efficiently would benefit greatly from following Esther’s courses.”

- Sue

“Deze cursus vult de belofte helemaal in! Echt heel erg leuk en leerzaam om te doen.”

- Nicoline

“Perfecte cursus. Nooit gedacht dat iets waar ik al jaren vooruit mee wil, zo eenvoudig bijgebracht kon worden. Had ik jaren eerder willen doen.”

- Hans

“Een heerlijke mix van sportieve inspanning en ontspanning. Precies wat ik nodig had! Zon, zee, zout water en inspirerende zwemgenoten!”

- Annelies (zwemvakantie)

“Ik heb de Shaw Methode ervaren als subtiel, vriendelijk, logisch, natuurlijk, intelligent en effectief. De instructeurs zijn kalm en bedachtzaam. De techniek is opgebouwd uit bouwstenen waardoor je terug kunt vallen op de basis als je de techniek even kwijt bent.”

- Tess

“Esther heeft mij de basis geleerd van de borstcrawl in 6 lessen. De lessen zijn heel helder opgebouwd en zorgen ervoor dat je langzaam went aan een nieuwe gewoonte. De Shaw Methode zorgt voor een relaxte manier van zwemmen waarbij ontspanning het belangrijkst is. De gevorderden lessen hebben me verder laten werken aan mijn techniek en sindsdien spring ik met groot plezier en zelfverzekerdheid in het zwembad. Dank!”

- Patrick

“Als je dacht dat je kon zwemmen moet je dit eens proberen. Ontspannende technieken leer je van deskundige docenten in een prachtig zwembad aan de kust van Kroatië.”

- Nora (zwemvakantie)

“Een heerlijk uurtje ontspannen in het water entegelijkertijd meer feeling ontwikkelen. Mooi om te ervaren hoe effectief het toepassen van de Alexandertechniek op zwemmen is! Ik raad het allezwemliefhebbers aan.”

- Caroline