ALEXANDER TECHNIEK


Praktische methode

De Shaw Methode voor zwemmers is gebaseerd op de principes van de Alexander Techniek. Met Alexander Techniek leer je op een vloeiende en efficiënte manier te bewegen en je lichaam zonder overbelasting te gebruiken. Deze techniek is wereldwijd bekend en wordt veel gebruikt door professionele sporters, musici, dansers en acteurs.

Wat is de Alexander Techniek?

Alexander Techniek is een simpele en praktische methode, waarmee je je lichamelijke en mentale functioneren kunt verbeteren. Het wordt veel toegepast door professionele musici, dansers, sporters en acteurs. Buiten deze werkvelden is het echter niet zo bekend. In Nederland zijn veel mensen bekender met oefentherapieën zoals Mensendieck, Feldenkrais (die een leerling van F.M. Alexander was), en Cesar therapie. Wereldwijd is Alexander Techniek echter veel bekender dan deze methodes en is Alexander Techniek wijder verspreid. Op dit moment zijn er ongeveer 3000 Alexander leraren actief, en bestaan er beroepsverenigingen in 18 landen.

Alexander Techniek kan geschaard worden onder ‘educatie’. Je komt op les (groep of privé) om iets te leren wat je vervolgens de rest van je leven zelfstandig kunt toepassen. In die zin verschilt het sterk in karakter van een therapie, waarbij je over je heen laat komen wat de therapeut met je doet. In de Alexander lessen ga je vooral zelf aan de slag en begeleidt de leraar je daarbij, zoals het leren bespelen van een muziekinstrument, alleen ben je in dit geval zelf het instrument.

Bewegen op een natuurlijke manier

De traditionele manier van zwemonderwijs is afgeleid van wedstrijdzwemmen. De Shaw Methode van Swim in Balance is uniek doordat het geïnspireerd is op de techniek van F.M.Alexander. Dit helpt je natuurlijke balans en evenwicht te herontdekken. De Alexander Techniek wordt onderwezen door gekwalificeerde leraren. In Nederland zijn de meeste leraren aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Leraren Alexander Techniek (NeVLAT).

Wat heb je er aan?

Bij sporters en musici is het effect van deze techniek vaak direct merkbaar in hun resultaten, vandaar dat het bij hen zo populair is. Bij het paardrijden merk je het bijvoorbeeld direct aan het gedrag van je paard als je zelf de Alexander Techniek toepast. Zangers, blazers en strijkers horen vaak een onmiddellijke verbetering in klank. In het algemeen zal je bewustzijn groeien van wat je doet, hoe je reageert op verschillende stimuli. Je leert observeren wat je eigen gewoontes zijn en leert een methode aan waarmee je deze kunt doorbreken en gunstiger nieuwe gewoontes kunt opbouwen, zowel in het denken als in het bewegen.

Voorbeelden van winstpunten:
– meer rust en overzicht in het denken
– ontwikkelen van een passende spierspanning bij de activiteit die je doet: niet teveel en ook niet te weinig
– zo efficient mogelijk leren bewegen, met als effect minder druk op de gewrichten en minder spanning in bijvoorbeeld de nek
– vermindering van nek- en rugklachten, soms ook vermindering van hoofdpijn
– precies daar mee bezig zijn met wat op dat moment nodig is, zonder overconcentratie of afleidende gedachten
– een mooiere uitstraling in het dagelijks leven en op het podium
– makkelijker spreken in het openbaar, overwinnen van podiumangst

Waar komt het vandaan?

De Alexander Techniek werd ontwikkeld aan het begin van de 20e eeuw door F.M. Alexander, die op dat moment studeerde aan de theaterschool in Londen. Hij wilde acteur worden en specialiseerde zich in het reciteren van werk van Shakespeare. Hij kreeg echter een probleem met zijn stemgebruik, hij verloor zijn stem steeds halverwege de uitvoering. Omdat artsen geen oorzaak konden vinden, is hij zelf heel nauwkeurig gaan observeren wat hij anders deed op het podium dan buiten het podium. Hiermee ontdekte hij bepaalde principes die niet alleen zijn eigen probleem oplosten, maar die ook breed inzetbaar bleken voor collega acteurs, en bevriende musici, dansers en sporters. Hieruit is de Alexander Techniek ontstaan.

Wil je lessen Alexander Techniek zonder zwemmen?

Je kunt deze techniek ook prima leren zonder dit te combineren met zwemmen. Oprichter van Swim in Balance, Esther Visser, heeft een Alexander Techniek praktijk in Haarlem. Geregeld geeft zij daar les aan (oud-) leerlingen van de zwemcursussen van Swim in Balance. Je bent van harte welkom. De website van haar praktijk is: www.free-up.nl. Of laat een berichtje achter bij interesse.

Ga voor meer algemene informatie over de Alexander Techniek naar: www.nevlat.nl

Aankomende cursussen

Oefenuurtjes


Lesaanbod

Reviews

“Erg leuke week in een mooie omgeving om de Shaw methode te leren.”

- Martin (zwemvakantie mei 2022)

“Als je zoals ik dacht dat je nooit zou kunnen leren crawlen, en als je wil leren om (niet alleen in het zwembad) meer effect te sorteren met minder kracht, dan is dit een cursus om te doen. Laagdrempelig, leuke mensen, interessante methode, heerlijke locatie en echt resultaat.”

- Cilia (zwemvakantie mei 2022)

“Van ganser harte beveel ik de zwemvakanties van Swim in Balance aan. Een nieuwe slag écht goed aanleren, met alle individuele begeleiding die iedere deelnemer nodig heeft, dat lukt hier gegarandeerd. Bovendien heb ik veel geleerd over de Alexander Techniek, waar Swim in Balance haar zwemmethode op baseert – ook super waardevol voor andere sporten, musiceren en leven in het algemeen. Hoewel we hard gewerkt hebben, voelde het echt als vakantie – heerlijk om na het zwemmen de sauna in te duiken! Ik wens Swim in Balance nog heel veel blije deelnemers toe!”

- Alix (zwemvakantie mei 2022)

“Een memorabel avontuur, waarbij ik tot mijn stomme verbazing ècht heb leren borstcrawlen, ongelofelijk!“

- Nicolien (zwemvakantie mei 2022)

Prima, leuke cursus, doet wat het belooft

- Toon

Tijdens de basis cursus borstcrawl werd heel stapsgewijs en duidelijk uitgelegd hoe we volgens de Shaw methode kunnen crawlen. Dit is best een beetje anders dan ik ooit heb geleerd. Maar door de duidelijke uitleg en het langzaam opbouwen van de slag, was het makkelijk aan te passen. Lydia was ook een erg aardige en enthousiaste instructrice.

- Hannah

Mijn hele leven was ik bang voor water en bang om te leren zwemmen. Maar na 6 weken Water Confidence is het gelukt om mijn angst grotendeels achter me te laten. Fantastisch, ik ben jullie zeer dankbaar!

- Gábor

Volg een cursus. Swim in balance is goed voor je lijf en geest!

- Rosita

Ik heb (al)weer een hele leuke cursus gevolgd. Onder professionele begeleiding ben ik stapje voor stapje meegenomen in het leren van een nieuwe zwemslag. Het voelt als dansen in het water. Een aanrader!”

- Danielle

“Ik heb echt baat bij de lessen en kom er elke keer vrolijk van thuis.”

- Marjan

“Heb heel mijn leven niet met mijn hoofd onder water gedurfd. Na 2 lessen bij Esther ben ik helemaal over mijn angst heen en heb daardoor tijdens mijn vakantie op Galapagos kunnen snorkelen met de zeeleeuwen en hun baby’s!!! Top!!!!”

- Hanna

“Al jaren geprobeerd mezelf de borstcrawl aan te leren. Bij reguliere lessen wordt je als beginneling al snel “vergeten”. Esther leert je, op een ontspannen manier, een hele mooie slag aan zonder rug of schouders te forceren. Van watergewenning (drijven) tot de hele slag. Aanrader!”

- Hester

“De cursus heeft me echt doen beseffen dat des te meer je in lijn ligt in het water, des te comfortabeler zwemmen is. Heel blij dat ik dit geleerd heb, waarvoor dank!”

- Wilma

“Vakantie vieren en ook nog iets leren is nog nooit zo leuk geweest!”

- Esther (zwemvakantie)

“Leerzame cursus, aanrader!”

- Marjolein

“Eindelijk op een ontspannen manier aan mijn borstcrawl werken voorheen deed ik dit vooral op brute kracht maar nu via curcus en oefeningen van Swim in Balance gaat dit op een ontspannen wijze, erg blij mee.”

- Nard

“Deze bijzondere reis heeft me veel gebracht, dmv de Alexander zwemtechniek en de ontspannende manier van lesgeven ben ik weer vrienden met water geworden. Naast deze “herenigde vriendschap” zijn er ook andere prachtige mensen en ervaringen op mijn pad gekomen. Dank voor deze speciale week.”

- Sylvia (zwemvakantie)

“Mijn ervaring bij de cursus was de professionele aanpak van de juiste techniek aanleren, bij zowel de groepsinstructies als de individuele begeleiding en daarnaast de gezelligheid.”

- Janine

“Being always a bit afraid of the water, this has been really a life changing experience. I will not be doing the Olympics any time soon, but I definitely am happy with the outcome.”

- Monica

”De crawl basiscursus, vond ik een zeer fijne cursus, erg ontspannen setting, Niels is een fijne leraar met oog voor detail, en een duidelijke uitleg. Voor de cursus had ik geen ervaring met de borstcrawl, en nu kan ik op een goede en ontspannen manier de borstcrawl zwemmen, en heb ik de basis om deze slag op een goede manier te trainen. Ook buiten het bad heb ik baat bij de lichaamsbewustheid die je in deze methode meekrijgt, waardoor ik mij vaker bewust ben van mijn lichaamshouding, en die kan verbeteren.”

- Timo

“Leuke cursus. Je leert opnieuw zwemmen, maar wel op een constructieve manier. Heel leuk om te ontdekken dat je snel kan zwemmen met niet veel inspanning. En de crawl op deze manier is een prachtige slag.”

- Willemiek

“In kleine stappen, met goede instructie en stimulerende begeleiding in korte tijd de basis voor borst crawl geleerd.”

- Nel

“Prima lessen, leuk en effectief.”

- Pieter

“De zwemvakantie naar Kroatië was heerlijk! Goed weer, mooie mensen, iedere dag nieuwe dingen leren in het zout waterbad, leuke optionele activiteiten en genoeg vrij tijd om lekker je eigen gang te gaan. Perfect!”

- Lydia (zwemvakantie)

“Ik vond het een top ervaring om in zo’n korte tijd zoveel te leren! De lessen waren tegelijkertijd heel relaxed, helemaal vanuit ontspanning! Heerlijk! Ben paar maanden geleden geopereerd aan mijn rug, resultaat is niet goed, twijfelde om de lessen te gaan volgen, maar het heeft mij heel veel goeds gegeven! Een aanrader!”

- Saskia

“I was very happy with the front crawl level 1 course (in the swimming pool) as well as the 2 hour workshop in the lake ‘t Wed. Both have given me the skills to feel confident to swim laps in a pool or to swim in open water. Esther is a great instructor with patience and a passion for this sport. She is very relaxed and explains things in a concise and encouraging way. Anyone interested in improving their technique so you can swim more efficiently would benefit greatly from following Esther’s courses.”

- Sue

“Deze cursus vult de belofte helemaal in! Echt heel erg leuk en leerzaam om te doen.”

- Nicoline

“Perfecte cursus. Nooit gedacht dat iets waar ik al jaren vooruit mee wil, zo eenvoudig bijgebracht kon worden. Had ik jaren eerder willen doen.”

- Hans

“Een heerlijke mix van sportieve inspanning en ontspanning. Precies wat ik nodig had! Zon, zee, zout water en inspirerende zwemgenoten!”

- Annelies (zwemvakantie)

“Ik heb de Shaw Methode ervaren als subtiel, vriendelijk, logisch, natuurlijk, intelligent en effectief. De instructeurs zijn kalm en bedachtzaam. De techniek is opgebouwd uit bouwstenen waardoor je terug kunt vallen op de basis als je de techniek even kwijt bent.”

- Tess

“Esther heeft mij de basis geleerd van de borstcrawl in 6 lessen. De lessen zijn heel helder opgebouwd en zorgen ervoor dat je langzaam went aan een nieuwe gewoonte. De Shaw Methode zorgt voor een relaxte manier van zwemmen waarbij ontspanning het belangrijkst is. De gevorderden lessen hebben me verder laten werken aan mijn techniek en sindsdien spring ik met groot plezier en zelfverzekerdheid in het zwembad. Dank!”

- Patrick

“Als je dacht dat je kon zwemmen moet je dit eens proberen. Ontspannende technieken leer je van deskundige docenten in een prachtig zwembad aan de kust van Kroatië.”

- Nora (zwemvakantie)

“Een heerlijk uurtje ontspannen in het water entegelijkertijd meer feeling ontwikkelen. Mooi om te ervaren hoe effectief het toepassen van de Alexandertechniek op zwemmen is! Ik raad het allezwemliefhebbers aan.”

- Caroline