ZWEMTRAINING BIJ SWIM IN BALANCE


Deelnemers aan onze 6-weekse cursussen krijgen les van hoogopgeleide zwemtrainers, die volgens principes uit de Alexander Techniek werken. Dit houdt in dat er veel aandacht is voor een gezond en efficiënt gebruik van je spieren, dat we bewegen volgens de logica van onze anatomie, dat we denken vanuit de anatomie van het lichaam. De zwemtrainers zullen je wijzen op de uitlijning van je hoofd, nek en rug. Je gaat begrijpen hoe je zo goed mogelijk kunt drijven en dat dit niets te maken heeft met de vraag of je lucht in je longen hebt of niet. De zwemtrainers zijn opgeleid om je te kunnen aanleren hoe je via de ademreflex (passief) kunt inademen en actief kunt uitademen. Verder delen we alle bewegingen van een zwemslag in op propulsive en non-propulsive bewegingen, met als resultaat dat je veel energie bespaart en het zwemmen veel langer kunt volhouden. 

Wat voor soort mensen worden zwemtrainer bij Swim in Balance?

De professionele achtergronden verschillen sterk, maar ze hebben als overeenkomst dat ze dit zien als mooie aanvulling op hun andere beroep, dat ze graag met mensen werken, dat ze geïnteresseerd zijn in het menselijk lichaam en de menselijke psyche, dat ze enthousiast zijn over Alexander Techniek en dat ze veel van water houden. Vaak hebben ze een medische achtergrond. Momenteel hebben we bijvoorbeeld 2 verpleegkundigen en een arts in het lerarenteam. Sommigen zijn echter ook professioneel musicus of hebben op hoog niveau gezeild.

Als je zelf geïnteresseerd bent om zwemtrainer te worden bij Swim in Balance, neem dan contact op met Esther Visser, de oprichter van Swim in Balance. We breiden hard uit en hebben plaats voor meer leraren. Na het volgen van al onze cursussen als cursist is er een intensieve interne opleiding tot zwemtrainer bij Swim in Balance mogelijk. 

Is zwemtraining in buitenwater mogelijk en wat houdt dit in?

De zwemstijlen die je leert bij Swim in Balance zijn bij uitstek geschikt voor het zwemmen van langere afstanden in open water. Je kunt echter niet automatisch op dezelfde manier gaan zwemmen als in een zwembad, want er zijn grote verschillen. Daarom bieden we in de zomermaanden (juni-oktober) workshops open water zwemmen aan voor mensen die al een zwemslag bij ons geleerd hebben in het zwembad. We gaan dan dieper in op het koers houden in het water, het omgaan met golfslag enzovoort.

Je kunt ook dezelfde 6-weekse cursussen (crawl, schoolslag of vlinderslag) volgen in de weekenden in open water. Dan leer je de nieuwe zwemslag meteen aan in het element waar je de slag ook wil gaan toepassen. Dat blijkt in de praktijk erg goed te werken. 

Zwemtraining voor gevorderden

In de gevorderdencursus crawl (‘level 2’) geven we zwemtraining specifiek gericht op het langer volhouden van de zwemslag, en dat is natuurlijk ideaal zonder de beperkingen van een zwembad. We kunnen buiten gemakkelijk langere afstanden zwemmen en de zwemtraining specifiek daarop inrichten. Veel mensen vinden buitenwater prettiger dan een zwembad, omdat er geen chloor en chemicaliën in het water zitten en de akoestiek van een zwembad vaak onrustig is. Veel mensen trainen ook voor een (kwart of halve) triatlon en de zwemtrainingen in open water bij Swim in Balance zijn daar bij uitstek geschikt voor.

Wat kenmerkt de zwemtraining bij Swim in Balance?

De zwemtraining bij Swim in Balance is gericht op het aanleren en verbeteren van je techniek. Stel je er dus op in dat je tijdens de lessen vaak zult stoppen, even moet nadenken of een aanwijzing krijgt en dan weer een stukje verder zwemt. Je hoeft dus geen goede conditie te hebben om te kunnen meedoen. Vaak worden de lessen bij Swim in Balance omschreven als ‘hard for the brain, easy for the body’: het lijkt soms meer op hersengymnastiek omdat er veel wordt gevraagd van je voorstellingsvermogen voor beweging en het plannen van de volgende stappen.

Het resultaat daarvan (als je even oefent) is dat je ’slimmer’ leert zwemmen en geen kracht zet op de verkeerde of onnodige momenten. Daardoor bespaar je energie. Het vergt echter wel wat mentale discipline en aandacht. Je zou het ook kunnen vergelijken met ‘mindful zwemmen’. Als je met je aandacht precies blijft bij wat je doet, kun je je techniek snel verbeteren en resultaten boeken.

Als je op de automatische piloot zomaar wat beweegt, kun je nog zoveel meters maken, maar zal je techniek niet verbeteren en zelfs steeds slordiger worden. We zijn dan ook geen voorstander van ‘je verstand op 0 zetten’ tijdens het sporten. Het is veel leuker en interessanter om steeds te blijven observeren of er nog iets te verbeteren valt.